Elektrisk etterspørsel
Det er mange som ønsker å sykle på elsykkel om dagen, og i Larvik erfarer de at stadig flere kunder bytter ut bilen med en batteridreven tohjuling.
Det er vår i luften i Larvik. Sola har tørket asfalten og fått mange til å børste støv av sykkelen. Ved kaikanten holder Paul Gjetrang til, og han vil gjerne hjelpe de som ennå ikke er så heldige å eie en tohjuling.
– Vi selger mye damesykler om dagen, eller sånne unisex med dypt innsteg, forteller den daglige lederen av elbike.no.
Gjetrang er dedikert importør og distributør av elsykler. Denne våren har han merket effekten av Covid -19, og at mange har hatt mye tid hjemme. Interessen for elsykler har økt, og hos elbike.no har de travle dager.
– Det er jo en genial måte å komme seg frem på. Og så er det mer miljøvennlig enn å kjøre bil. Vi får mange tilbakemeldinger fra kunder som parkerer bilen når de har fått seg elsykkel, bekrefter han.
Bedre batterier
For mange er elsykkel mer enn en sykkel, det blir en livsstil. Noen ønsker å pynte på tohjulingen med kurv og farger, og det er mye å velge mellom. For Gjetrang er imidlertid komfort og kvalitet det viktigste.
– Riktig ergonomisk sittestilling og kvalitet på sykkel og batterier er helt avgjørende. Det er store forskjeller på billigere og dyrere sykler, og særlig når det er batteri involvert, påpeker han.
Det var i 2011 at Gjetrang begynte å selge de batteriene som han nå fører, og det er ikke mange han har fått tilbake.
– Kundene er opptatt av elektronikken. Spesielt de som har hatt en elsykkel tidligere, kanskje en billigere variant som bare varte 2-3 år. En del opplever at de nesten ikke har batteri igjen, kanskje at sykkelen stopper midt i bakken. Da er det ikke bygd sterk nok elektronikk og kjøling, og motoren tåler ikke belastningen. Det blir fort mye skrot av sånt, sier den miljøbevisste sykkelselgeren.
Gjentrang har ikke lyst til å bidra til en raskt voksende avfallsstrøm, og prøver så godt han kan å gi gode råd både til kjøp og vedlikehold.
Hjelp i motbakke
Foreløpig har han ikke fått noen elsykler i retur, men som selger av elektriske artikler er han forpliktet til å ta imot avfallet fra kundene når den tid kommer.
– Vi sorterer alt av elektronikk og tar det med videre til Norsk Gjenvinnings spesialmottak, som vi kaller «Grinda» her i Vestfold. Det er veldig viktig, det har vi fått inn med morsmelka, sier han med et smil.
At det er mange positive aspekter ved elsykkelen, bekrefter de mange tilbakemeldingene Gjetrang får av sine kunder. De er ikke bare fornøyde med kjøpet, men ofte blir de også mer fornøyde med seg selv.
– Mange melder om at de har fått bedre humør etter å ha anskaffet seg elsykkel, og at selvfølelsen har gått opp. «Nå følte jeg meg 20 år yngre», kan de si. Elsykkelen gir ekstra motivasjon, og en del føler seg sprekere med den, forteller Gjetrang.
Han har selv erfart hvor godt det føles å få større fart – selv i motbakkene. Det er lettere å ta fatt på de litt lengre turene når batteriet gir ett dytt i riktig retning.
– Og så får man frisk luft på kjøpet, helt uten å forurense, legger Gjetrang til.