Spenning under treet
Elektronikk er alltid en favoritt under julegrana. Snart to år med hjemmeliv preger årets gavetrender: Digre tv-er, kaminvifter og YouTube-utstyr er blant de store slagerne.
2020 var et rekordår for elektronikkbransjen. Hva fasiten for 2021 blir gjenstår å se, men at elektronikk i alle slags varianter finner veien under juletrærne også i år er det ingen tvil om. Markedssjef Madeleine Skallebakke Unnfoss i den nordiske Elektronikk-kjeden Elon forteller at pandemien synes å påvirke hvilke elektronikkprodukter nordmenn handler.
– Mange har spart penger på reiser og opplevelser som de i stedet velger å investere i hjemmet. En trend er å oppgradere tv-en til en større modell – i hvert fall 65 tommer – og gjerne også dyrere modeller. Lydplanker og annet tilbehør til tv-en selger også bra. Jeg har inntrykk av at mange satser på totalopplevelsen når de skal se tv, sier hun.
Kjeden etablerte seg i Norge i 2019, og har til sammen mer enn 600 butikker i de nordiske landene.
Unnfoss forteller at også trådløse støvsugere er mer populære enn noen gang, sammen med robotstøvsugere, som har vært en julegavefavoritt i flere år.
– Det kan ha en sammenheng med at folk har tilbrakt mye mer tid hjemme, og kanskje ser støvet bedre? Det blir jo også mer hybelkaniner når hele familien er mer innendørs, sier hun.
Kontroll på treningen
Trådløse ørepropper var fjorårets store gavetrend, og holder fortsatt stand som en gavefavoritt i år.
– Sporty julegaver er en voksende kategori. Sportsklokker og aktivitetsklokker er veldig populære, og brukes gjerne i kombinasjon med trådløse ørepropper slik at man kan lytte til musikk mens man trener, sier Unnfoss.
Stengte treningssentre under store deler av pandemien har gjort at flere legger treningen utendørs med favorittmusikken på øret. En annen trend er julebelysning, som er et satsingsområde i flere elektronikk-kjeder.
– Mørketiden er lang, og vi ser en klar tendens til at mange henger opp julebelysningen stadig tidligere, og lar den henge til langt ut i januar, opplyser hun.
Elon er medlem i RENAS, og kjeden er bevisst på å tilby gode løsninger for gjenvinning av elektronikkprodukter.
– Vi verdsetter samarbeidet med RENAS, og har faktisk RENAS-symbolet på baksiden av årets kundeavis for jula, forteller Unnfoss.
Mer og større julebelysning
Også Clas Ohlson er medlem i RENAS og tar gjenvinning av elektronikk på alvor. Kjeden ble etablert som et postordrefirma i Sverige i 1918, og åpnet sin første butikk i Norge i 1991. Vareutvalget består av mer enn 15.000 produkter, hvorav elektronikk utgjør en betydelig andel. Utebelysning er blant kategoriene som har vokst mest i førjulstiden de siste årene.
– Salget av utelys har doblet seg hvert år de siste tre årene, og i 2020 var veksten på hele 144 prosent. Det hadde nok en sammenheng med kategorien, fordi folk er opptatt av å kose seg mer hjemme. Det er en trend vi ser gjelder for alle produkter, sier pressekontakt Camilla Tully.
LED-slynger bruker minimalt med strøm, derfor er det mulig å pynte mer uten økte kostander selv med rekordhøye strømpriser.
– Vi ser at salget av lengre ledslynger og større ledfigurer som julenisser og reinsdyr øker, opplyser hun.
Kaffetørste nordmenn
Kaminvifter er en populær gave i år, trolig som et resultat av at mange fyrer mer med ved.
– Det er en vifte du setter på peisovnen og som sprer varmen i rommet. Det er en smart måte å varme opp et rom på når strømmen er dyr, sier Tully.
Elektrisk verktøy og multimediaprodukter er gjengangere hos Clas Ohlson i julehandelen.
– I år ser vi at YouTube-utstyr er voldsomt populært. Ungdommer ønsker seg lys til å feste rundt mobiltelefonen, stativ og så videre slik at de kan lage innhold til sosiale medier, sier hun.
Kaffetraktere, og spesielt Moccamaster, ligger på julegavetoppen i Norge år etter år.
– De selger veldig bra også i år. Det er veldig gøy at disse er så populære i Norge, for vi selger ikke noe særlig av dem i Sverige. Robotstøvsugere er et annet produkt som selger godt til jul, forteller Camilla Tully.