Light House og RENAS samarbeider for en bærekraftig fremtid
Belysningsprodusenten Light House tenker bærekraft i alle ledd. De ønsker å bruke RENAS’ bærekraftsrapportering til å ta enda større steg i tiden som kommer.
– Som daglig leder i denne bedriften har jeg ansvaret for å sikre at vi gjør det vi kan for at neste generasjon kan leve like lenge som oss. Da er produsentansvarsordningen alfa og omega, sier Hans Krüger.
Han er daglig leder i Light House, som jobber med butikk- og prosjektbelysning i Norden. De har hovedkontor i Trollåsen i Nordre Follo. Light House er dessuten mangeårig medlem av RENAS.
– Da vi ble medlem av RENAS var det fordi vi måtte, med produsentansvarsordningen som ble tredd nedover hodet på oss. I dag ser vi helt annerledes på det, sier han.
Selv om de bare hadde vært operative i to år da ordningen ble innført i 1999, fant de raskt ut at produsentansvaret for EE-avfall ga dem en ekstra grunn til å drive bærekraftig. I dag er Miljøfyrtårn-sertifiseringen rett rundt hjørnet og Light House tenker grønt i alle ledd.
Miljøsertifiserte produkter
Selv om Krüger mener at Light House har vært en miljøbedrift siden slutten av 90-tallet, gikk det opp et lys for ham for fem år siden. Det gikk an å gjøre mer enn det som var pålagt av kravene.
– Våre kunder er så store at de krever at vi svarer på Åpenhetsloven. Derfor gjør vi det vi kan for å samarbeide med leverandører som kan levere bærekraftige produkter, sier han.
De opplever at leverandørene, både fra Asia og Europa, er samarbeidsvillige når vi stiller krav til design, kvalitet og produksjon på en mest mulig miljøvennlig måte.
Mellom 2008 til 2015 lagde Light House en del av produktene sine selv. Selv om produksjonen i lengden ble for dyr å gjennomføre, lærte de mye om prosessen, og har lettere for å stille krav til dagens produsenter.
I dag jobber de med prosjekter der målet er å forlenge levetiden til produktene. Hvert produkt sikter mot å kunne brukes i prosjekter for å oppnå BREEAM-sertifisering (Building Research Establishment Environment Assessment Method). Dette er et verktøy for å miljøsertifisere bygninger og produktene som hører med. Light House har levert flere prosjekter som har oppnådd BREAAM Excellent, som er den høyeste graden.
– Som daglig leder er det mye å forholde seg til når det kommer til krav om bærekraft, miljø og åpenhet. I starten er det lett å bli svimmel, men når man hever blikket ser man hvordan alt henger sammen og hvor viktig det er, sier Krüger.
Light House er ingen ideell organisasjon, og er avhengig av å tjene penger. Bærekraftig produksjon er likevel ikke et hinder for å oppnå profitt, snarere tvert imot. Det er blitt en essensiell del av markedsføringen, og Krüger er overbevist om at det har båret frukter.
Ønsker tettere RENAS-samarbeid
I framtiden ser Light House for seg å ta produksjonen i enda grønnere retning. På ombruk har de fortsatt mye å gå på, erkjenner Krüger.
– Vi leker med tanken om en panteordning for reparerte produkter, der vi tar tilbake et gammelt produkt, reparerer det og selger det videre til nestemann. Det burde være mulig å få til, både på butikk- og kontorbelysning, sier han.
I bransjen vil LED-utviklingen fortsette med lengre levetid og mer lys per watt. I takt med dette ønsker Light House å redusere energifotavtrykket, samtidig som de blir bedre både på ombruk og gjenbruk. De ser også for seg et enda tettere samarbeid med RENAS.
– Vi ønsker en tettere dialog med RENAS, slik at vi blir flinkere til å bruke tallene de tilbyr gjennom sin bærekraftsrapportering. Den er et fantastisk tilbud til medlemmene, sier Krüger.
Skryter av Light House
Kommunikasjonssjef i RENAS, Anja Ronesen, ser fram til et tettere samarbeid med Light House i årene som kommer. RENAS sitter på mye data, både Light House’ egne statistikk, deres markedsandeler og informasjon om produktene. Etterhvert vil også batterier og emballasje bli en del av bærekraftsrapporteringen.
– Vi har jobbet mye med å forstå våre kunders behov, hva de trenger mer informasjon om og hvordan vi kan gjøre det så smidig som mulig for dem, sier hun.
Ronesens inntrykk er at de fleste bedrifter forsøker å tilpasse seg miljøkravene som kommer, men få går like langt som Light House. Hun synes det er spennende å høre om bedriftens tanker og deres eierskap til produktenes livsløp.
– Jeg tror måten de tenker på posisjonerer dem godt for framtidige krav og forventninger fra kunder, poengterer hun.
Produsentansvarsordningen er i dag det eneste verktøyet vi har til å stille krav til bedrifter, om hvordan og hva vi gjenvinner. Myndighetene bruker dette verktøyet for å begrense miljøgifter og få til god avfallsbehandling og gjenvinnning.
Dette mener både Light House og RENAS bør være måten å jobbe på, også i framtiden.
– Vi må alle gjøre det vi kan. Min jobb er å sørge for at alle i denne bedriften gjør sitt lille bidrag. Hvis alle har dette i bakhodet, så tenker jeg at Light House gjør en god gjerning, avslutter Krüger.
Gjør som Light House og få mer ut av produsentansvaret