Med grønn kurs mot Black Friday
– Folk er villige til å sloss for noen av tilbudene på Black Friday. Det de ikke tenker på, er at de kan spare tusenlapper på å fikse tingene sine i stedet, sier Charles-Edmond Francois.
Charles er frivillig hjelper og reparatør på fiksefestene arrangert av Restarters. Han kjøper sjelden ny elektronikk, og kjøpefester som Black Friday unngår han for alt det er verdt. I stedet fikser han tingene sine selv, og sparer både lommeboka og miljøet i samme slengen.
– Det er enklere enn mange tror, sier han.
Clas Ohlson er en av kjedene som tilbyr reservedeler, slik at kundene skal kunne fikse, mekke og reparere hva enn det skulle være.
– Hjemmefiksing er en del av vårt DNA. Et eksempel på populære reservedeler er deler til Moccamaster. Vi har omtrent alt som trengs for å bygge en komplett kaffetrakter i løsvekt, forteller Mads Christian N. Gribbestad, kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson.
Muligheter i hver dings
Charles` glødende engasjement for reparasjon og gjenbruk startet for alvor da han som fattig student trengte ny mobil.
– Jeg fikk tak i en brukt iPhone 4, som var the dream, sier han og smiler. Ulempen var at det var glass på alle kanter. Det gikk ikke lang tid før han mistet den i bakken og knuste den.
– Mobilen hadde ingen garanti, og jeg hadde ikke råd til å kjøpe ny. Samtidig var jeg helt avhengig av mobil og så ingen annen løsning enn å få den fikset, forteller han.
Charles kjøpte en billig skjerm, fant frem verktøykassa og en verden av muligheter åpnet seg.
– I prinsippet kan alt fikses, og alle kan få det til, sier han.
Ofte er det bare litt elektrikertape, utbytting av en del eller noen sekunders loddejobb på en ledning som skal til.
I prinsippet kan alt fikses, og alle kan få det tilCharles-Edmond Francois
– Det som kan være lurt å få hjelp til, er kompakt elektronikk som hodetelefoner og smartklokker, eller elektronikk som kobles til 220 V. Da må det en elektriker til for å unngå fare, legger han til.
– Men før du åpner opp elektronikk, husk å sjekke garantien først, råder Charles. Har du forsøkt å reparere noe før garantien har gått ut, faller den nemlig bort.
Gode reparasjonsguider finner du blant annet på sider som ifixit.com, Youtube og mobilverkstedet.no.
95 kilo motivasjon
Selv om Charles synes det er kjempegøy å fikse, forstår han at det kan oppleves som en kjempeterskel for mange.
– Den beste motivasjonen finner du når du slår sammen den økonomiske og den økologiske gevinsten. Bare tenk på hvor mye penger du sparer ved å droppe å kjøpe ny telefon én gang, sier han og slår ut med armene.
Samtidig sparer du kloden for nær hundre kilo med klimagassutslipp, ifølge Apple.
– Det er derfor vi driver med fiksefestene. For å skape et lavterskeltilbud der folk kan få hjelp og lære seg å fikse tingene sine selv, sier han.
Les mer om Restarters og Fiksefest her.
Bevisste forbrukere
Som Charles, reagerer stadig flere på bruk og kast-mentaliteten. Det er motreaksjoner som Grønn Fredag et bevis på. I stedet for å stå i meterlange køer og svette over noen hundrelapper, byttes, fikses og gjenbrukes det på arrangementer over hele landet.
– Vi ser at fikseinteressen har tatt seg opp igjen. For noen år siden var det nok mer populært å kjøpe nytt enn å reparere, men tydelig fokus på gjenbruk fra mange hold har ført til en positiv vekst i salg av typisk «fikseutstyr», som for eksempel loddesett med tilbehør, forteller kommunikasjonsrådgiver Gribbestad fra Clas Ohlson.
Charles innrømmer at han, som andre el-interesserte, ofte har lyst på nye ting. For å motstå fristelsen om å skaffe seg det siste nye til reduserte priser, råder han til å fokusere på reelle behov.
– Det krever en viss selvdisiplin for å ikke bli slave av alle «gadgetene», sier han.
I stedet for å jakte tilbud på nye ting, er Charles på konstant leting etter løse deler han kan reparere ting med.
– Det hender for eksempel at jeg må bestille deler fra eBay. Sendes de til meg fra andre siden av kloden, får jeg dårlig samvittighet for miljøet. Det er et regnestykke hele tiden, sier Charles og råder til alltid å lete lokalt etter løse deler, før du eventuelt bestiller fra andre land.
Det støttes av kommunikasjonsrådgiveren i Clas Ohlson, som har gode nyheter for alle fiksere;
– Vi tilbyr et gedigent utvalg av løse elektronikkdeler. Per nå har vi over 10 000 ulike reservedeler på lager, avslutter Mads Christian N. Gribbestad.
Her får du hjelp til å fikse elektronikk:
- Gjelder garantien fortsatt? Få gjenstanden reparert der du kjøpte den.
- Fiksefest. Sjekk når neste arrangement er, eller arranger ditt eget.
- Tavarepadetduhar.no. Skriv inn hva du trenger fiksehjelp til og få opp reparasjonssteder i nærheten.
- Sleng ut en forespørsel på Facebook eller i Nabohjelp-appen. Hjelpen er nærmere enn du tror!