Nå skal hvitevarene bli grønnere
Det kastes store mengder hvitevarer hver dag, også hos Follo REN. Nå skal et samarbeid med Norsk Ombruk sørge for nytt liv til noen av produktene.
På en tidligere søppelfylling i Ås ligger i dag Bølstad gjenvinningsstasjon. Her står store containere på rekke og rad, klare til å ta imot sortert avfall fra Follo og omegn. På enden av anlegget er hvitevarene plassert. Kjøleskap, vaskemaskiner, komfyrer og et digert boblebad er avlevert som avfall, til tross for at noe av det ser nesten nytt ut.
– Dette har kommet inn bare siste uke, forteller stasjonsleder Åge Bjørningstad.
Han ser mye «bruk og kast» i sin jobb, og er ikke lenger sjokkert over mengdene. Av og til er det bare fargen som er feil, kanskje har maskinen fått seg en liten bulk. Det hender produkter har prislappen på. Derfor er Bjørningstad glad for at gjenvinningsstasjonen nå starter et samarbeid med Norsk Ombruk.
– Det er godt å vite at noe av det vi får inn kan brukes igjen. Nå skal vi få en opplæring i hvordan vi kan se hvilke produkter det gjelder.
Ombruk og vask
Ifølge e-waste monitor 2020 fra UNU genererte vi 53,6 millioner tonn EE-avfall globalt i 2019. Hvite- og kjølevarer, samt brunevarer utgjorde litt under halvparten av totalen. Bare 17,4 % av EE-avfallet ender opp i gjenvinningssystemer, men det prøver Jean René Skjelbred fra Norsk Ombruk å gjøre noe med.
– Vi henter avfall fra elektronikk-kjeder, returselskaper og forhandlere og tar det med til Stokke for reparasjon og salg, sier Skjelbred og utdyper;
– Først blir det registrert som ombruksvare. Merke, modell, serienummer og farge – alt blir notert manuelt. Videre skal det feilsøkes, og det gjøres av eksperter på akkurat den type vare. Så skal produktet gjennom en sjekkliste med 20 punkter før den vaskes og klargjøres for salg, forteller han.
Det er en omfattende prosess, men med lang erfaring i alle ledd går det unna. Skjelbred har selv sett så mye hvitevare-avfall at han umiddelbart vet om et produkt kan ombrukes. Det kan handle om fargen på vaskemaskindøra eller lyden av trommelen som går rundt.
Nå er han på Bølstad for å lære de ansatte nettopp hva de skal se og høre etter.
Meningsfullt arbeid
– Hvis veggen bak i kjøleskapet buler ut, så kan det tyde på gasslekkasje – da kan den ikke gjenbrukes. Det gjør ikke noe at skuffene mangler, det finner vi på lager. Er motoren på plass, og hvordan ser ledningene ut? Det må dere huske å sjekke, tipser Skjelbred om.
Han synes ikke dette er bare enkelt å lære bort, for det handler mye om erfaring. Om et halvt år går det av seg selv, sier han oppmuntrende til de ansatte. Hvis de har interessen for det, vil det gå raskere.
– For enkelte vil miljøaspektet gjøre dette meningsfullt og spennende, og de vil som regel ta dette kjapt. Mange sender av gårde vel mye til ombruk nettopp med tanke på miljøet. Da må jeg informere dem om at det dessverre ikke er alt som er klimavennlig å ombruke, legger han til.
Eldre hvitevarer kan nemlig tilhøre en energiklasse som har et høyt energiforbruk, og andre igjen kan inneholde gasser som man ønsker å fase ut. Slik EE-varer bør håndteres forskriftsmessig på gjenbruksstasjonen, slik at verdifulle materialer blir gjenvunnet og kan bli til nye produkter.
Sirkulært samarbeid
Bølstad er en av tre gjenvinningsstasjoner tilhørende Follo REN. På alle stasjonene er det fokus på bærekraft, og det jobbes for kretsløpsbaserte avfallstjenester som forbruker minimalt av naturressursene. Follo REN er også opptatt av sirkulærøkonomi, og å sikre inntjening på avfallet som har en verdi.
– I våres inngikk vi et samarbeid med RENAS om håndtering av EE-avfall. Som en del av dette arbeidet ønsket vi å komme i gang med en ombruksordning. RENAS foreslo å samarbeide med Norsk Ombruk, og det er det som nå testes ut på Bølstad, forteller driftssjef Dag Øvrom.
Ambisjonene er å få Norsk Ombruk inn på alle tre stasjoner til Follo IKS. Og skal vi tro Jean René Skjelbred, skal det i hvert fall ikke stå på etterspørselen etter brukte hvitevarer.
– Det er ikke lenger flaut å kjøpe brukt, snarere tvert imot! Fokuset på klima og miljø gjør at nye kjøpegrupper kommer til, ikke bare de som må spare penger. Vi har til og med hatt Kongen som kunde, forteller Skjelbred stolt.