En kvinne dekker et bord i en hage og holder en Bright solecellelampe.
Madeleine Kjellevand
Madeleine Kjellevand

– Overordnet kan du si at målet vårt er å gi tilgang på lys og lading til folk som har behov, sier Madeleine Chapman Kjellevand, Head of Humanitarian Partnerships i BRIGHT.

Line Iren Andersen
Line Iren Andersen

BRIGHT leverer solcelleprodukter til områder der det ikke er strømnettilgang. De har sterkt fokus på bærekraftig produktutvikling, og deler gledelig kunnskapen videre med andre produsenter.

– Vi sitter på mye ekspertise med tanke på hvordan solcelleprodukter kan være mest mulig bærekraftig. Vi prøver å spre denne kunnskapen inn i et system som ikke nødvendigvis har overskudd eller mulighet til å sitte på samme ekspertise, sier Kjellevand. Hun jobber i tillegg med å utvikle og finne nye partnerskap og samarbeidspartnere.

Line Iren Andersen, Head of R&D and Manufacturing i BRIGHT, har en sentral rolle i produktutviklingsprosessene, som blant annet foregår i Kina.

–  Vi er en utviklings- og kunnskapsbedrift som ønsker å formidle den kunnskapen vi sitter med til våre partnere så godt vi kan. Vi lærer jo selv hele tiden også, sier Andersen.

– Vi er med på seminarer, sitter i paneldebatt, og snakker saken. Vi opplever at vi blir spurt og at flere bruker oss som en slags konsulent. Vi snakker om solcellelamper spesifikt og hvordan våre produkter kan bidra, forklarer Kjellevand.

Solcellelampe fra BRIGHT Products utstilt i en hage.
Thea Wiig viser frem sin SunBell fra BRIGHT Products.

Forlenger levetiden gjennom reparasjon

BRIGHT jobber stadig med idéen om at levetiden til elektroniske produkter bør og kan forlenges gjennom noen smarte grep.

– Vi holder oss selv ansvarlig fra idé til ferdig produkt med tanke på materialbruk. Et eksempel på dette er at man enkelt kan åpne produktet og reparere de delene som har gått i stykker, sier Andersen.

Hun forklarer at batterier og plastmateriale er eksempler på noe som kan repareres og at levetiden på produktet kan dobles dersom man legger til rette for reparasjon.

– Vi tenker også på materialbruk i produktutviklingen. Man burde bruke én type materiale for å unngå å dele produktet opp når det skal resirkuleres, sier hun.

Sirkulærøkonomi: Fra lille Norge til Afrika

Om temaet sirkulærøkonomi, forklarer Kjellevand at BRIGHT jobber med dette på to måter. Den ene måten er gjennom produktutvikling hvor bedriften har tre pilarer: Holdbarhet, reparerbarhet og resirkulerbarhet .

–  Målet er at vi tilrettelegger for alle disse aspektene inn i produktutviklingen, slik at produktet som kommer ut på andre enden er optimalisert for å kunne være en del av den sirkulære økonomien, sier hun.

Den andre måten kan for eksempel være gjennom prosjektarbeid, som ofte gjøres i samarbeid med viktige partnere.

– Vi har et reparasjonsprosjekt, som nå er en pilot i Uganda, som er finansiert av Innovasjon Norge og ledet av IOM. Her samler vi inn lamper som blir reparert og resirkulerer de delene som ikke kan repareres, sier hun.

– Vi ønsker at dette programmet skal gjennomføres alle stedene hvor lampene våre blir distribuert, for å hindre at man får for mye elektronisk avfall og plast.

Esther fra Kenya som holder en solcellelampe
Esther fra Kenya trenger ikke lenger å betale eller å gå langt for å lade mobilen sin, eller for å få lys til familien sin om kvelden.

BRIGHTs lyse fremtid

Det innovative selskapet ønsker å være en tydelig aktør innen bærekraft, og samtidig hjelpe dem som er i nød og har behov.

– Vi designer og utvikler etter det vi kaller en brukersentrisk tilnærming. Vi tenker alltid på hvem det er som skal bruke lampene og ikke minst på hvilke behov de har, sier Andersen.

Hun forteller at i fremtiden vil det være fokus på å lære av det bedriften har gjort tidligere.

– Vi er i en konstant læringsprosess. Dette gjelder også på plastfronten, hvor vi ønsker å henge med. Samtidig er det viktig at vi ikke alltid hiver oss på de nyeste teknologiske trendene, men bruker det som faktisk fungerer, som for eksempel batterier, sier hun.

Og til slutt, hvorfor RENAS?

– BRIGHT ble medlem av RENAS for å oppfylle sine forpliktelser som elektronikkimportør- og produsent i henhold til EU-regelverket. En av fordelene av medlemskapet er å få tilgang på regler og forpliktelser som bedriften har, samt bidrar til at BRIGHT er en ansvarlig aktør, avslutter Kjellevand.

Tidslinjen til det norske selskapet BRIGHT
På kun noen få år har BRIGHT levert over 3,2 millioner solcellelamper.

SELSKAPSFAKTA:

  • BRIGHT Products er et norsk selskap som ble etablert i 2011.
  • Selskapet leverer solcelleprodukter til de som ikke har strømnettilgang.
  • Fokuset ligger på flerfunksjonelle solcelleprodukter med lang levetid og minimalt med avfall.
  • Selskapet leverte 3,2 millioner solcellelamper og mobilladere allerede fire år etter lansering. Dette har gjort hverdagen til 15 millioner mennesker litt enklere.
  • Produktene blir blant annet brukt i landsbyer, byer og i flyktningeleirer.
  • Selskapet var det første i verden til å forplikte seg til Future-Fit Business Benchmark, en metode som skal hjelpe bedrifter med å bygge en bedre verden.
  • BRIGHT har i dag mange viktige samarbeidspartnere, og blant dem finner vi FN og Innovasjon Norge.