En individuell gester mot en visning av elektrisk utstyr på en teknologiutstilling, med Hitachi-logoen og merket TXpert™ Ecosystem.

– For tre år siden begynte vi å kalle servicesenteret i Drammen for «senter for sirkulærøkonomi». Her sørger vi for at produktene varer lenger, forteller Brede Slåtten, leder for høyspentprodukter og transformatorer i Hitachi Energy i Norge.

De er et multinasjonalt teknologiselskap som i Norge leverer høyspentprodukter, transformatorer, systemleveranser og service. I Norge er Hitachi Energy lokalisert i Oslo, Drammen, Porsgrunn, Bergen, Trondheim og Harstad.

I takt med elektrifiseringen av samfunnet, har behovet for produkter innen elektrisk infrastruktur økt voldsomt. Dette har resultert i en knapphet på materialer og lange leveringstider.

Markedet må dermed finne gode alternativer til å kjøpe nytt. Her kommer Hitachi Energys servicesenter i Drammen inn i bildet.

– Aktivitetsnivået på servicesenteret vårt har omtrent doblet seg de siste fem årene, og vi ansetter stadig flere folk på grunn av pågangen, sier Brede, og legger til at servicesenteret også er bygget ut i nyere tid.

Hitachi Energy Norway AS

  • Var tidligere del av teknologiselskapet ABB, og ble kjøpt opp av japanske Hitachi i 2019.
  • Leverer produkter, systemer og tjenester til energiforsyning, industri og transport.
  • Selskapet hadde tidligere tre fabrikker i Norge; i Oslo, Sarpsborg og Drammen. Disse er nå nedlagt, og anlegget i Drammen ble gjort om til et rent servicesenter i 2000.
  • Servicesenteret, som er et senter for beredskap og sirkulærøkonomi, gjør selskapet i stand til å hjelpe kundene sine med å forlenge levetiden til eksisterende produkter og utstyr.

 

Flere velger ombruk: Brede Slåtten i Hitachi Energy snakker med kundene sine om de skal kjøpe nytt, eller la produktene leve lenger. Når både samvittigheten og fornuften slår inn, går de gjerne for ombruk.

Ombruk og lenger levetid

I Drammen tar de inn transformatorer og høyspentprodukter og gjennomfører reparasjon og vedlikehold så levetiden blir lenger.

Ifølge Brede Slåtten er pågangen på service spesielt stor i Norge.

– Det sier litt når vi i lille Norge har den nest største serviceavdelingen for transformatorservice i Hitachi Energy i hele Europa. Det er veldig sterkt, sier han.

Men hvorfor lykkes vi her til lands?

Brede tror det handler om at da den siste norske fabrikken ble lagt ned for 25 år siden, valgte Hitachi Energy i Norge å tenke service. Siden den gang har de tilbudt et bredt spekter av servicetjenester for å hjelpe kundene sine med å forlenge levetiden til sine installerte produkter. De har også bevart både kompetansen og utstyret som kreves for å kunne tilby disse tjenestene.

Visste du at…

  • Hitachi Energy var nominert til innovasjonsprisen under årets ONS, energimessa i Stavanger?
  • I mange tiår har svovelheksafluorid (SF6) vært den foretrukne gassen å bruke til isolasjon og strømbryting i høyspente koblingsanlegg.
  • SF6 er en av de kraftigste klimagassene, men i mangel på alternativer som er like effektive og tar like lite plass, er den fortsatt i utbredt bruk globalt.
  • Hitachi Energy har i de fleste av sine produkter erstattet SF6 med en ny gassblanding, som reduserer potensialet for klimagassutslipp betydelig.
  • Anleggene med den nye gassblandingen har nesten samme størrelse som tidligere, som betyr at man kan bruke de samme byggene og fundamentene når anlegget eller produktet skal skiftes ut. Det er bra for miljøet.
  • Dette la ONS merke til, og nominerte Hitachi Energy som finalist til innovasjonsprisen, for de gassisolerte koblingsanleggene EconiQ ELK-3 420kV.
Luftfoto av en Hitachi industribygning omgitt av trær, med parkerte biler og lastebiler på tomten.
Ombrukssenteret i Drammen: På Hitachi Energys servicesenter i Drammen reparerer de transformatorer og andre høyspentprodukter. Den bakerste delen er et nytt tilbygg, som følge av den store pågangen. Solcelleanlegget på taket gjør at senteret går i pluss med tanke på strømforbruk på solfylte dager.

Vil ha med flere på ombruk

I 2025 skjerper EU kravene for bærekraftsrapportering, men Hitachi Energy har allerede hatt strenge krav internt i flere år. Ifølge Brede Slåtten går de allerede i null på utslipp lokalt, selv før solcellene på servicesenteret ble satt i drift.

Han håper at de skjerpede reglene fører til at flere virksomheter ser verdien av en bærekraftig drift, utover økonomiske incentiver og et regelverk de er nødt til å følge.

– Når det blir en knapphet på kritiske råmaterialer som for eksempel stål og kobber, og flere egentlig har mulighet til å forlenge levetiden på anleggene sine, burde svaret være enkelt; levetidsforlengelse, eller ombruk om du vil, påpeker Brede.

 

Mot nye høyder: Alt ligger til rette for at kundene strømmer til Hitachi Energy i årene som kommer. Brede Slåtten mener de er rustet for pågangen.

Ønsker tettere RENAS-samarbeid

Brede har vært i bransjen helt siden RENAS ble opprettet, i 1999.

– Siden den gang har det vært både riktig og viktig at vi fikk en produsentansvarsordning for EE-avfall, sier Hitachi Energy-lederen.

Som to pådrivere for sirkulærøkonomi, mener han det er naturlig at Hitachi Energy og RENAS samarbeider enda tettere i tiden som kommer.

– Å gjøre driften sin mer sirkulær trenger ikke å være så komplisert. En må starte med det som ligger nærmest, noe Hitachi Energy viser oss, sier Eyrún Gudjonsdóttir, som er leder for forretningsutvikling i RENAS.

Ved å forlenge levetiden til kundenes produkter bidrar Hitachi Energy mye, og et slikt tiltak er det også mange andre industriaktører som bør gjøre, mener Eyrún.

Vi i RENAS jobber med en løsning på medlemssidene, der medlemsbedrifter kan registrere ombruket sitt. Her ser vi for oss at Hitachi Energy kan bli brukt som en slags mal på hvilke tall som er viktige, slik at flere bedrifter kan registrere ombruket sitt på en god måte.

– Dette vil gjøre oss enda bedre rustet til å gi råd om ombruk til medlemmer, sier Eyrún.

En person med langt mørkt hår iført en svart rullehalsgenser, sittende i et moderne kontorlokale med glassvegger i bakgrunnen.
Vil ha flere over på ombruk: Eyrún Gudjonsdóttir ser på ombruk som en av de enkleste og mest gjennomførbare tiltakene for å oppnå en mer sirkulær økonomi.

Elektrisk fremtid betyr suksess for Hitachi Energy

Fremtiden er lys for Hitachi Energy, som i en stadig mer elektrifisert verden vil møte stor etterspørsel, både på høyspentprodukter og service i årene som kommer.

– Vi kommer til å fortsette i samme spor, men i større skala. Enda mer miljøvennlige produkter og komplette systemer for disse. Og utstyret skal vare så lenge som mulig, gjennom servicesenteret vårt, slår Brede Slåtten fast.