Hånd som holder et grønt blad

Dette svarte 15 foredragsholdere på da de møtte opp på årets Grønn Konkurransekraft-dagen tidligere i vår.

Vi tok en prat med blant andre Oda og Jernia, to selskaper som har lykkes med en grønnere forretningsmodell. Hva har vært deres viktigste suksessfaktorer?

Kategoriansvarlig tjenester i Jernia, Andreas Hannevik, holdt foredrag om Jernia og sirkulære forretningsmodeller.

– Det er en forankring fra toppen og ned, sier Hannevik om hvordan selskapet fikk en grønnere kurs da administrerende direktør Espen Karlsen kom inn.

Bærekraftstrategi- og forretningsutvikler i Oda, Turi Regine Pettersen, presenterte Odas strategi, som er å bygge verdens grønneste dagligvare.

– Vi har jobbet mye med å utvikle vår egen organisasjon, sier Pettersen, som blant annet forteller at de har folk som jobber med bærekraft på fulltid.
Hun sier at det har vært viktig for selskapet å imøtekomme de nye grønne kravene som nå skjer i norsk næringsliv.

Grønn investorkraft

Men for å lykkes med noe som et selskap, må man ha bunnlinjen på plass. Så hvordan tiltrekker man seg investorene?

Investeringsdirektør i Nysnø Klimainvesteringer mener det beror på tre ting.

– Man må ha en kombinasjon av oppmerksomhet, regulering og teknologi. Har man de tre tingene på plass, vil man få kapital til teknologi som kan gjøre oss i stand til det grønne skiftet, mener Joe Eliston.

Bygg din egen bærekraftstrategi

Er du ikke helt sikker på hvor din bedrift bør starte, finnes det samarbeidspartnere du kan slå deg sammen med for å lykkes.

Virke har medlemmer i mange ulike bransjer og leverer bærekraftsanalyse for medlemmene sine.

– Vi har laget, med støtte fra Klima- og miljødepartementet, nettportalen Ditt Spor, som hjelper bedrifter i gang med en bærekraftstrategi, forteller leder for bærekraft i Virke, Tord Dale.

– Også tilbyr vi kurs og kompetansepakker på bærekraft, som hjelper bedriftene å gjøre den bærekraftsjobben de må gjøre, sier Dale.

Les mer: FNs bærekraftsmål

Grønn Konkurransekraft-dagen

Tirsdag 3. mai inviterte returselskapene Grønt Punkt Norge, Batteriretur og RENAS til heldagskonferansen Grønn Konkurransekraft. I strålende solskinn på Vippa i Oslo, kombinert med fristende mat og en deilig forsmak på sommeren, fikk vi høre kjente merkevarer fortelle om sine inspirerende forretningshistorier om hvordan de har tatt fatt på det grønne skiftet.