Redesign av motebransjen
Det er vanskelig å forestille seg en hverdag uten tekstiler og klær, men hvordan kan bransjen bli mer bærekraftig? En ny rapport peker på viktigheten av sirkulær økonomi.
Tekstilindustrien er en betydelig sektor i verdensøkonomien som gir arbeidsplasser til over 300 millioner mennesker globalt sett. Det er også en industri som har vært i hardt vær, siden måten klær produseres og brukes på er lite miljøvennlige. En kilo bomull krever opptil 20 000 liter vann å produsere. Til sammenligning går det kun 91 liter til en halvkilo plast.
Den uheldige kombinasjonen av store volum, bruk av miljøskadelig kjemikalier og kritikkverdige forhold på flere av fabrikkene som produserer klærne, har rett og slett gjort motebransjen utrendy.
Dette er bakgrunnen for en rapport fra Ellen MacArthur Foundation som ser på nye og bærekraftige løsninger for tekstilbransjen. Rapporten skisserer systemer som kan fungere på lang sikt, basert på prinsippene fra en sirkulær økonomi.
Klær som ikke brukes
De siste 15 årene har klesproduksjonen omtrent fordoblet seg, blant annet drevet av en økende middelklasse. Hyppig skiftende trender har gitt klærne kortere liv og stadig flere kolleksjoner som produseres og tilbys årlig – ofte til lave priser.
Samtidig har bruken av et plagg gått ned med 36 % i snitt globalt sett, riktig nok med store variasjoner mellom landene. I Kina er bruken per plagg redusert med hele 70 % de siste 15 årene. Stadig flere forbrukere innser problemet, og hele 60 % av de tyske og kinesiske forbrukerne innrømmer at de eier flere klær enn de trenger.
Her hjemme i Norge er Lindex en av kleskjedene som ønsker å gjøre noe med disse negative trendene.
– Moteindustrien er på mange måter det motsatte av bærekraftig. Dette er grunnen til at vi som individuelt motefirma har en plikt til å gjøre det vi kan for å opptre på en ansvarsfull og bærekraftig måte, skriver de på sine nettsider.
Fokus på livssyklus
Den svenske kleskjeden har som mål at 80 % av produktene skal produseres ved hjelp av mer bærekraftige prosesser innen 2020. For å lykkes med det, jobber Lindex med bærekraftig mote fra et livssyklusperspektiv.
Det er viktig å forlenge levetiden til plagget, samt å gjenbruke og resirkulere.Sigrid Helen Vestrheim
– Vårt mål er å designe klær laget av mer bærekraftige fibre og prosesser. Det er viktig å forlenge levetiden til plagget, samt å gjenbruke og resirkulere. I alle våre butikker har vi resirkuleringsbokser som gjør det enkelt for kunden å levere inn tekstiler. Disse tekstilene får nytt liv hos Fretex, forteller Sigrid Helen Vestrheim.
Hun påpeker at det å gi plagget lenger levetid er til slutt opp til forbrukeren, men at kleskjeden skal gjøre sitt for at plagget er produsert på en slik måte at dette er mulig. Lindex vil også legge til rette for råd og tips om hvordan forbrukeren kan ta bedre vare på plagget.
– Vi designer nå flere plagg i premium kvaliteter som kasjmir som har lang levetid, og vi har fokus på å lage plagg som lever gjennom sesonger og trender. I vårt sortiment til baby designer vi bodyer med en ekstra knapperekke som gjør det mulig å bruke plagget lenger.
200 millioner tonn
I følge Lindex er produksjonen av tekstilfibrer i verden er tredoblet siden 80-tallet, og om vi fortsetter i samme tempo vil det bli produsert 200 millioner tonn i året i 2030. Det kan være vanskelig å forstå, men det er åpenbart at dette ikke er en utvikling som kan fortsette. Vi må derfor spørre oss selv; hvordan kan vi på beste måte bruke ressurser og tekstiler som allerede finnes?
– Høsten 2018 hadde vi et samarbeid med Fretex Re:Design for å vise at ødelagte tekstiler kan få nytt liv. Av gamle jeans og skinnjakker ble det laget fine kortholdere. Det handler om å utnytte de ressursen vi allerede har, og som har blitt produsert, forteller Vestrheim
Dette er i så fall et kjærkomment tiltak. Globalt sett blir mindre enn 1 % av materialene brukt i klesproduksjon resirkulert i dag.
Mange fordeler
Rapporten fra Ellen MacArthur Foundation har fått navnet «A new textiles economy: Redesigning fashion’s future» og peker på fire hovedområder som er viktige å fokusere på for å få fart på endringene. De handler om å;
1 Fase ut farlige stoffer og redusere bruken av plastbasert mikrofiber.
2 Endre måten klær designes, selges og brukes, for å bryte med den lineære bruk-og kastmentaliteten.
3 Radikalt forbedre resirkulering ved å endre design, kolleksjoner og reprosessering.
4 Mer effektiv bruk av ressurser og overgang til gjenvinnbare ressurser
For å lykkes, er også samarbeid et viktig stikkord, sammen med innovasjon og åpenhet.
Og tekstilbransjen – i likhet med andre bransjer – har mye å hente på å bli mer bærekraftig, ifølge rapporten. Overgangen til sirkulærøkonomi handler nemlig ikke bare om justeringer som har til formål å redusere negative virkninger av lineær økonomi. Den representerer også et systemskifte som tillater økonomisk vekst og samfunnsmessige så vel som miljømessige fordeler.
Kilder: Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion’s future