Med miljø på tanken

RENAS-medlemmet Tesla Motors tenker ikke bare på miljøet når du skal starte bilen, men igjennom hele kretsløpet.

Tekst
VIGDIS NYBØ
Foto
SIMON SKREDDERNES
Publisert

En stor del av bilen er aluminium, og aluminium kan som kjent gjenvinnes, sier Esben Pedersen, kommunikasjonssjef i Tesla Motors, Skandinavia.

Batteriproduksjonen er energikrevende, og ofte krever produksjon av en elbil mer energi enn produksjon av en bensin- eller dieselbil. Men sett i et større perspektiv, vinner Teslaen likevel suverent. Omkring 60 prosent av batteriene i en Tesla kan gjenvinnes, og bilen har null utslipp på veien.

Teslas ambisjoner stanser imidlertid ikke her.

Vår visjon er å skape en bil som er ett hundre prosent gjenvinnbar.

Esben Pedersen, kommunikasjonssjef i Tesla Motors, Skandinavia.
Trygg partner

I februar 2014 inngikk Tesla Motors i Norge et samarbeid med RENAS.

– Teknologien vår er fortsatt nokså ny, og mye er kontinuerlig under utvikling. I dag foregår mesteparten av gjenvinningen av ødelagte deler og batterier på fabrikken vår i USA, men det kan endre seg i framtiden. I 2022 år må de første batteriene byttes ut, og om åtte år har mye skjedd. Uansett hvilket behov vi har da, vet vi at vi har en partner i Norge som vi trygt kan bruke til å gi batteriene våre nytt liv, sier Pedersen.

Ifølge Esben var valget av RENAS som samarbeidspartner i Norge et enkelt valg.

– Som et selskap helt i startfasen, har vi ikke fått miljømessig troverdighet ennå. Slikt tar lang tid å bygge. Samarbeidet med RENAS er svært viktig for oss, for det gir oss troverdighet. Selskapet har høy kredibilitet i det norske markedet og bidrar mye til vår troverdighet i Norge, sier kommunikasjonssjefen.

mx_ski_carrier

Tesla selger svært godt i Norge.

Enkelt på nett

Minst like viktig var en ukomplisert prosess for valget av samarbeidspartner.

– Det var ikke lange møter, og mye kunne ordnes på nettet. Vi er veldig glad i alt som kan ordnes der. Ikke minst var det lett å forklare prosessene til RENAS for ledelsen i selskapet, som sitter i USA, sier Pedersen.

Tesla selger svært godt i Norge.

Vi kommer til å se et salg som stabiliserer seg. Men Norge vil utvilsomt fortsette å være et veldig viktig marked for oss, og vi regner med å forbli på topp 20-listen over solgte biler i Norge.

Esben Pedersen, kommunikasjonssjef i Tesla Motors, Skandinavia.

Framover skal Tesla fortsette å vokse, og framover vil Tesla konsentrere seg om å bli store i England, Tyskland og Frankrike.

– Norge er et foregangsland i Europa når det gjelder elbiler. De spørsmålene vi fikk i Norge for tre år siden, får vi nå i Danmark. Så nordmenn ligger langt foran på læringskurven. Det er derfor vi har solgt biler i rekordfart her, mener han.

Og Tesla satser virkelig i Norge. Teslas superladere – som er verdens raskeste – har høyere dekningsgrad per innbygger i Norge enn i noe annet land i verden. Ladestasjoner er allerede på plass fra Trondheim og sørover, og snart vil de være på plass helt til nordspissen av landet.

Norsk lov inspirerer

Ifølge Pedersen har den norske lovgivningen bidratt til å gjøre selskapet grønnere ute i verden.

– Den norsk miljølovgivningen er blant de strengeste i verden. Men det ser vi egentlig ikke på som en byrde. Norge er faktisk med på å inspirere oss omkring hvordan vi kan bli enda bedre på miljø i andre land.