Nespresso

Respekt for håndverket og samfunnet til kaffebøndene vil ikke bare gi kaffen god smak, det vil også kjennes godt! Det mener Hans Jacob Michelsen som er ansvarlig for Nespressos norske forbrukermarked.

– For Nespresso er bærekraft selve kjernen i vår virksomhet, fra dyrkingen av kaffebønnene til den ferdige koppen med kvalitetskaffe, påpeker han.

Nespresso har vært karbonnøytral i sin virksomhet siden 2017 og forplikter seg nå til å oppnå full karbonnøytralitet i hele forsyningskjeden og produktenes livssyklus. Hver kopp Nespresso-kaffe, som serveres både hjemme og i bedriftsmarkedet, skal være karbonnøytral innen 2022. Denne nye ambisjonen bygger på mer enn ti års arbeid der Nespresso har redusert karbonutslipp og kompensert for resten gjennom skogslandbruk.

  • Resirkulering har en sentral plass hos Nespresso på Egertorget i Oslo.

  • Kapslene inneholder aluminium, som er viktig å gjenvinne.

  • nespresso kapsler

    En kunstner har laget mye fint av gamle kapsler.

– Enkel gjenvinning av brukte kaffekapsler har spilt en avgjørende rolle i arbeidet med å finne gode løsninger for kundene. Et resultat av dette arbeidet er den nye avtalen med Posten Norge som kom på plass i 2019, der våre kunder i tillegg til levering i alle Boutiques også kan levere inn de brukte kapslene til gjenvinning hos Posten over hele landet, forteller Michelsen.

Dette har medført en vekst av innleverte kapsler til gjenvinning. Det er en viktig effekt, ettersom aluminium kan ha et evig liv om det blir gjenvunnet.

Større kanner

Nespresso er mer enn kaffekapsler, det er også elektronikk i form av kaffemaskiner og melkeskummere. Nespresso har stor bredde i sitt sortiment og mener selv at de har en perfekt maskin for ethvert kjøkken og kaffebehov.

– Vi merker gjerne frem mot jul at god kaffe er en gave mange både ønsker å gi og få. Da er kaffemaskinen helt avgjørende. I år ser vi særlig stor interesse for vårt nye system VERTUO som er spesielt designet for å kunne brygge stor kanne til de kaffeøyeblikkene man deler med flere, sier Michelsen og legger til at produktet VERTUO NEXT nylig var nominert til årets kjøkkenprodukt i Elektronikkbransjens kåring.

mann på Nespresso
Michelsen er stolt av Nespressos bærekraftsarbeid, som blant annet omfatter produsentansvar for EE-avfall.

Som for alle bedrifter, har 2020 vært et annerledes år for Nespresso. Selskapet har først og fremst fokusert på å trygge de ansatte på jobb, og å ivareta kundenes sikkerhet på best mulig måte.

– Dernest har det vært en prioritet å sikre at kundene enkelt får tak i våre produkter, også på nettet dersom man har ønsket å bestille der. Vi er utrolig imponert over kundene og hvordan de har både vist forståelse og tatt hensyn til oss i varehandelen i en vanskelig tid, sier Michelsen.

Nå er både han og resten av selskapet takknemlige for alle som har bidratt til at de har kunnet fortsette å servere kvalitetskaffe til en verden av kaffeelskere, selv under en krevende og langtekkelig pandemi-situasjon.

– Et juleønske fra oss i år er at vi kan fortsette vår spennende reise på en trygg og god måte, og la våre kunder fortsette å få være med og oppleve innovative og bærekraftige løsninger i fremtiden, for fremtiden