ladestasjon

I slutten av 2018 gjennomførte ADAC, den tyske søsterorganisasjonen til NAF, en stor test av ladestasjoner til elbiler. Tolv av de største laderne på det tyske markedet ble målt ut fra tre kriterier: Funksjonalitet, sikkerhet og brukervennlighet. DEFA sin lader, Saltoboksen, var den eneste med topp score på alle punktene.

Geir Bjørnstad portrett
Geir Bjørnstad fra DEFA

Geir Bjørnstad, global salgs- og markedsdirektør i DEFA, mener seieren bekrefter DEFA sin posisjon som markedsledende.

– For vår del er det selvsagt positivt når uavhengige tredjepartsorganisasjoner med stor faglig tyngde kommer med slike evalueringer som ADAC har gjort med denne testen. Vi vet hva som bor i våre produkter og hva de står for, og nå har vi fått det bekreftet utenfra også, sier en stolt Bjørnstad.

Norsk teknologi – tysk hardware

Den prisvinnende ladestasjonen er et resultat av norsk innovasjon og godt samarbeid på tvers av landegrenser.

Det norske gründerekteparet Kristian og Hedda Heyerdahl Braathen etablerte Salto Ladestasjoner allerede i 2012. Produktet og selskapet utviklet seg raskt, blant annet gjennom samarbeid med den tyske kvalitetsleverandøren ABL, som leverer hardware til ladestasjonene.

I 2017 ble Salto kjøpt opp av DEFA, og ble del av en sterk merkevare med gode relasjoner til bilbransjen og elektrobransjen. Det er to av de viktigste kanalene for salg og distribusjon av elbilladere.

ladestasjon
Sikkerheten har alltid førsteprioritet i arbeidet med elbilladere.

Best i test

ADAC beskriver Salto som sikker, pålitelig og veldig brukervennlig. Det mener Bjørnstad blant annet de kan takke det tøffe nordiske klimaet for.

– For å sikre lang levetid i krevende klimaforhold er det viktig å bruke komponenter av god kvalitet. Dersom plasten er av dårlig kvalitet, vil det sprekke og ødelegge laderen når det blir veldig kaldt.

Ved å bruke lysdioder i stedet for display, blir laderen mer driftssikker.
Geir Bjørnstad

– Det kan også være utfordringer med display som slutter å virke under visse forhold. Ved å bruke lysdioder i stedet for display, blir laderen mer driftssikker. Farger og blinking i forskjellige frekvens indikerer status og gjør laderen ekstra brukervennlig under alle forhold, forklarer Bjørnstad.

– Det viktigste er likevel sikkerheten. Det kan skje noe med bilen når den står til ladning og da er det viktig at laderen stopper. Det skal aldri være fare for at strøm slår tilbake mot bil, lader eller bruker.

Trygg lading

Dessverre er det fortsatt slik at majoriteten av elbileiere fortsatt lader bilene sine i helt vanlige stikkontakter. Det er på ingen måte en god og sikker løsning. Det er noe av bakgrunnen for at DEFA nylig har inngått flere samarbeidsavtaler med ledende bilforhandlere.

– Avtalen gir oss fordeler i forhold til å kunne tilby trygge og forutsigbare løsninger gjennom gode samarbeidspartnere, samt å videreutvikle og støtte installatørene, forklarer han.

Avtalene går først og fremst ut på at bilforhandlerne skal informere og selge inn viktigheten av å ha en god og sikker hjemmelader for å få best mulig brukeropplevelse av den nye bilen. Bilkjøpere som bestiller ny ladestasjon får den installert klar til bruk av godkjente installatører i DEFAs nettverk.

ladestasjon

– Det nye samarbeidet ble første gang kommunisert gjennom en kampanje i januar i år og allerede nå ser vi at bestillingene renner inn. Dette er en ny kobling mellom bilbransjen og elektrobransjen og vi ser på det som en svært spennende og positiv utvikling for framtiden, sier Bjørnstad.

Satser på gjenbruk 

Ladestasjonen som vant testen har vært på markedet lenge under navnet Saltoboksen. I disse dager lanseres neste generasjon, nemlig eRange. Men selv om det kommer ny lader vil disse likevel være kompatible med tidligere versjoner. Bjørnstad mener gjenbruk er nøkkelen for å lage ladestasjoner for framtiden.

– Salget av elbiler i Norge er ekstremt stort i forhold til antall innbyggere. Et av de største markedene for ladestasjoner er borettslag og sameier. I takt med at andelen elbiler har økt, investeres det i stadig flere ladeanlegg for beboerne. Likevel blir behovet stadig større. Anlegget har kanskje fem ladestasjoner i dag, mens behovet egentlig er 30. Og til neste år er det kanskje doblet til 60, tror Bjørnstad.

ladestasjon
Teknologien endres raskt, men når nye systemer er kompatible med de gamle, slipper man bruk- og kast.

Han påpeker at ingen med sikkerhet kan vite hva situasjonen er om fem år. Med fokus på det de kaller «tilbakekompatibilitet» skal man slippe å kaste de første stasjonene og heller bygge videre på det man allerede har. Den nyeste softwaren legges på toppen av hele systemet, slik at gammelt og nytt fungerer sømløst sammen i mange år framover.

– Og når ladestasjonene til slutt skal byttes ut, er vi trygge på at det blir håndtert på en sikker måte gjennom vårt medlemskap i RENAS. Det er det avgjørende sisteleddet for å ha hele næringskjeden på plass, avslutter Bjørnstad.

Kilder:  Salto.no, Nettavisen, Wikipedia